بیاییم به سنت نبوی و آداب و رسوم گذشتگان پایبند باشیم

بیاییم به سنت نبوی و آداب  و رسوم گذشتگان پایبند باشیم

 

امام صادق (ع) می فرمایند؛ غذا خوردن نزد مصیبت زده و با خرج او یک امر جاهلی است و سنت نبوی این است که تا سه روز برای صاحب عزا غذا فرستاده شود.

 

یکی از حکمت های شرکت در مراسم عزاداری آن است که انسان را به یاد خدا و قیامت انداخته و او را از دلبستگی به دنیا بازدارد، حال اگر مراسم ختم، مانند مهمانی باشکوهی برگزار شود که در آن غذاهای رنگارنگ تهیه شده و در اختیار مهمانان قرار گیرد که خود را آن چنان آراسته اند، آیا می تواند یادآور آخرت باشد؟ آیا پذیرایی که شامل بدعت در سنت رسول خدا(ص) است و باعث تحمیل فشار و دغدغه مضاعف و ظلم بر صاحب عزا است، می تواند استحباب شرعی پیدا کند؟

در روایات آمده است که رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)پس از شنیدن خبر شهادت جعفر بن ابى طالب به مدت سه روز براى خانواده ایشان غذا تهیه نموده و براى آنها فرستادند و از آن هنگام فرستادن غذا براى صاحبان مصیبت سنت گردید”امام صادق(ع) می‌فرماید: الاکل عند اهل المصیبهْ من عمل الجاهلیهْ و السنهْ البعث الیهم بالطعام: غذا خوردن نزد مصیبت زدگان و با خرج آنان، از رفتارهای جاهلیت است و سنت پیامبر(ص) فرستادن غذا برای مصیبت‌زدگان است(من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۱۸۲)

در رساله مراجع نیز آمده است که مستحب است تا سه روز آشنایان وهمسایگان برای مصیبت زده غذا ببرند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مکروه است.

بحث، بحث مکروه است نه حرام ولی به جاست برای این که مصیبتی روی مصیبت برای مصیبت زده پیش نیاید و نگرانی تهیه غذای ترحیم مزید بر تألمات روحی و روانی صاحبان عزا نشود ؛ همه با هم سنت نبوی را در شهر و دیار خویش نهادینه و فرهنگ سازی کنیم.

 

لذا میتوان از موارد ذیل نسبت به این امر و مطابق با فرامین دینی عمل کرد.

* برگزاری مراسم در ساعت هایی که به موقع شام یا ناهار منتهی نشود.

* دعوت از میهمانانی که در هر صورتی از راه های دور حضور یافتند در خانه و پذیرایی از آنها امر بدیعی است و  پذیرایی در مسجد میتواند صاحب عزا را به زحمت بی اندازد.

* برگزار نکردن مراسم و اهدا هزینه آن به مراکز خیریه یا مقاصد عام المنفعه

این پست را با دیگران به اشتراک بزارید:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *